Förvånad? Nej, inte det minsta.

Ibland (ärligt talat ganska ofta) funderar jag på hur folk fungerar – egentligen.

För ungefär 1½ vecka sedan upptäckte jag att jag inte kunna logga in i ett system/program på jobbet. Väldigt märkligt! Eftersom jag är systemförvaltare och ansvarig för programmet blev jag en smula svettig. Herregud, tänk om det var så att ingen annan heller kunde komma in? 

Bara för att testa så loggade jag in som en annan användare – och det gick alldeles utmärkt! Sökte efter mig själv men hittade inte minsta spår av att jag ens hade existerat. 

Ringde till supporten på företaget som tillhandahåller systemet och bad om hjälp och för att kanske få en förklaring till det inträffade.

Vad fick jag veta då? Jo, att en av de två ragatorna som jobbar mest i detta program (och som båda avskyr – för att inte säga hatar mig) hade raderat mig! Bara så där – pang bom. 

Tack och lov var supporten hjälpsam, trots att vi inte har en tidigare relation. Efter 2 timmars pysslande fanns jag återigen i systemet.

Yes, skönt att vara tillbaka! Men…. Hade ragatan gjort detta med flit eller var det ett misstag? Jag var övertygad om att det var med flit, så himla enkelt är det inte att radera en användare, det kräver att man gör saker i flera steg. Trots att personen ifråga är IT-analfabet så går det inte att bortförklara detta som ett ”misstag”.

Nåja, back in business – trodde jag ja!

I måndags satt jag och pratade med en av mina närmaste medarbetare som plötsligt berättar att hen i fredags hade överhört ett telefonsamtal… Det var en av ragatorna som pratat med supporten för detta program. Hen hade hört saker som ”..men det är jag som arbetar mest med detta, inte hon..” och ”…det är jag som lägger in objekt, inte hon…”. 

Medarbetaren anade ugglor i mossen och ville berätta detta eftersom hen visste om vad som hänt förra veckan. Jag kastade mig över datorn för att logga in, men det gick inte!

Den första raderingen var alltså inget misstag, när ragatan sen upptäckte att jag ”plötsligt” fanns i systemet igen bad hon om hjälp av supporten för att få bort mig.

Jösses vad det snurrade i huvudet på mig. Vafan händer? Tror ragatorna att de plötsligt får göra precis hur de vill? Eller är nya chefen inblandad i detta? 

Jag lät tankarna flyga och fara i några timmar, sen beslöt jag mig för att faktiskt skicka ett mail till den nya chefen. Jag skrev att ragata X vid 2 tillfällen raderat mig som användare och ville veta om det var förankrat hos chefen. Och om det var förankrat ville jag veta orsaken till handlingen samt varför jag inte fått kännedom om det.

Fick svar efter några minuter – Nej, chefen hade inte gett några sådana direktiv, och skulle genast undersöka vad som hänt. Det måste vara ett misstag! 

Efter ytterligare några minuter fick jag följande svar: 

Har pratat med X nu. Hon var lika överraskad som jag var så hon skulle kolla vad som kan ha blivit fel.

Alltså fy fan! Ragatan blåljuger chefen rätt upp i ansiktet! Och chefen går på det. Makalöst.

Det pågår ett krig kan man säga, jag kan se ragatans breda och nöjda leende framför mig när hon tryckte på ”ta bort”.

Ska bli intressant att se vad som händer framöver i denna sak…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.